تحولات منطقه

مسئولان مرتبط چه استانی و چه کشوری سالهاست قول‌هایی برای رفع معضل پرواز هواپیماها در آسمان مشهد داده‌اند؛اما هنوز هیچ اتفاقی نیفتاده و حتی همه حرف و سخن‌ها درمورد قول و قرارها برای ایجاد باند جدید یا شهر فرودگاهی دورتر از شهر مشهد روی هوا رفته است!

مزیت‌هایی که کوچ هواپیماها از آسمان مشهد برای مردم دارد
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

به گزارش قدس خراسان، چند سال است رسانه‌ها کوچ هواپیماها از آسمان مشهد را سوژه خود کرده‌اند و بارها در مورد عبور این غول‌های پرنده از بالای سر مردم این شهرنوشته‌اند. ما نیز از خطرات رفت و آمد هواپیماها در این فضا نوشته‌ایم و مشکلاتی را که برای ساکنان زیر پای خط پروازی حدود ۲۰۰ پرواز در شبانه‌روز رخ می‌دهد، بیان کرده‌ایم.

در همه این سال‌ها مسئولان مرتبط با این موضوع چه استانی و چه کشوری قول‌هایی برای رفع این معضل داده‌اند؛ اما هنوز هیچ اتفاقی نیفتاده و حتی همه حرف و سخن‌ها در مورد کنسل شدن قول و قرارها برای ایجاد باند جدید یا شهر فرودگاهی دورتر از شهر مشهد روی هوا رفته است!

حدود ۲۰۰ پرواز در شبانه‌روز برای مشهد
طبق آخرین آماری که از تعداد پروازهای ۶ماهه نخست سال ۱۴۰۳ ارائه شده، فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد مشهد با ۳۵هزار نشست و برخاست هواپیما در پروازهای داخلی و خارجی، پس از فرودگاه مهرآباد تهران که ۵۸ هزار پرواز داشته و در جایگاه نخست این فهرست قرار دارد، بیشترین ورودی و خروجی پروازها در کل کشور را داشته است. اگر با حساب سرانگشتی همه چیز ریزتر سنجیده شود، فرودگاه مشهد با ۳۵هزار پرواز طی ۶ ماه، در هر شبانه‌روز ۱۹۴ پرواز ورودی و خروجی را به ثبت رسانده است. بالا و پایین کردن این داده‌ها با علم به این است که نزدیک به ۲۰۰ هواپیما در شبانه‌روز با آلودگی‌های صوتی و هوایی گاهی برای ساکنان مشهد مشکل‌آفرینی خواهند داشت که برخی از تبعات آن را می‌شود در اظهارنظر کارشناسان احساس کرد.

آماری عجیب از خسارت‌های عبور هواپیماها از آسمان مشهد
کارشناسان میزان آلودگی پرواز هواپیماها در آسمان شهر مشهد را همتراز با آلودگی ۶۰۰ هزار خودرو دانسته‌اند که به این معناست اگر هواپیماها از آسمان مشهد بروند، بیشتر از یک‌سوم از آلودگی هوا کاسته خواهد شد. (حدود یک‌میلیون و ۳۰۰ هزار خودرو در شهر مشهد تردد می‌کنند).
در مورد آلودگی صوتی هواپیماها نیز در شرایطی که حد مجاز آلودگی صوتی در هر نقطه شهر نزدیک به ۷۰ دسی‌بل است، در برخی از مناطق مشهد به ‌ویژه مناطقی که در مسیر خط هوایی هواپیماها قرار دارند، این شاخص تا ۱۰۰‌دسی‌بل نیز می‌رسد! بد نیست یادآور شویم آستانه تحمل آلودگی صوتی برای هر انسان ۱۳۰‌دسی‌بل است تا عمق فاجعه خاموشی که عبور هواپیماها از فراز شهر مشهد برای سیستم شنوایی، روحی روانی و عوارض فیزیکی به مرور زمان برای مردم خواهد داشت، مشخص شود.

لمس مزیت کوچ هواپیماها حتی برای چند ساعت
جدا از خطرات احتمالی از جمله به وجود آمدن نقص فنی برای هواپیماها و خطراتی که می‌تواند پرواز آن‌ها بر فراز آسمان مشهد ایجاد کند، مزیت کوچ هواپیماها از آسمان مشهد را در این روزها بی‌شک ساکنانی درک کرده‌اند که درست زیر خط پروازی هواپیماهای ورودی و خروجی به فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد قرار دارند. در این مدت که به دلایل امنیتی فضای آسمان کشور به اصطلاح چند موردی «کلیر» شد، همان چند ساعت کافی بود که نه از صدای غرش پرسروصدای غول‌های آسمان خبری باشد و نه به آلودگی هوای مشهد اضافه شود. تصور کنید صبح روزِ پس از آن، حس بسیار دلپذیر و خاصی وجود داشته است.

دلیل تعلل چیست؟
دلیل تعلل برای رفع حضور غرش هواپیماها در آسمان مشهد چندان مشخص نیست؛ چرا که باز هم طبق اظهارات مسئولان، ایجاد باند جدید برای نشست و برخاست هواپیماها در فرودگاه مشهد مراحل مطالعاتی خود را پشت سر گذاشته و تا تأمین زمین و مواردی از این قبیل نیز پیش رفته؛ اما هنوز خبری از به سامان رسیدن این موضوع نیست. بماند که ایجاد شهر فرودگاهی جدید، خودبه خود به آرزویی دست‌نیافتنی تبدیل شده یا دست‌کم برای چند سال آینده مقدور نخواهد بود.  
قولی که مهرداد بذرپاش وزیرسابق راه و شهرسازی در حاشیه مراسم افتتاح پروژه‌های عمرانی فرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی‌نژاد مشهد، عصر جمعه ۲۵ اسفند سال گذشته داده بود و در پاسخ به پرسش خبرنگار مبنی بر اینکه آیا اقدامی برای عوض کردن خط پروازی هواپیماهایی که به فرودگاه مشهد پرواز می‌کنند، صورت گرفته، گفته بود برای این مهم که یکی از موارد ایمنی مورد توجه است، دستورات لازم را خواهم داد تا شرایطی به وجود بیاید که در بهترین حالت پروازها از فرودگاه مشهد انجام شود. تنها می‌توان گفت بذرپاش رفت و وزیر جدید آمد؛ اما باز هم این موضوع مهم همچنان مغفول مانده است.

امیدی به گشایش کار نیست!
مدیرکل روابط عمومی فرودگاه‌های خراسان رضوی اما در اظهارنظری جدید سخن از برقرار بودن شرایط موجود به میان آورد و در گفت‌وگو با قدس همه چیز را به شرایط جوی مرتبط دانست.
حسن جعفری گفته انتخاب یا انتقال خط هوایی از روی شهر مشهد بستگی به شرایط جوی دارد. در حال حاضر نیز در وضعیت مناسب جوی پروازها از خط هوایی طرق انجام می‌شود و این چیزی نیست که بخواهیم برایش تغییری ایجاد کنیم.  
وی همچنین در واکنش به این موضوع که به نظر می‌رسد در شرایط جوی مناسب نیز هواپیماها خط هوایی مسیر بالای شهر مشهد را انتخاب می‌کنند، به گفتن این جمله بسنده کرد که این ملاک درستی برای سنجش شرایط جوی نیست چون شرایط جوی بالا با روی زمین تفاوت دارد.
در پایان، جعفری ایجاد باند جدید و سوم برای فرودگاه مشهد را فعلاً مسکوت دانست که در حال حاضر در مورد آن بحثی وجود ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.